Nur Fadyla~

Nur Fadyla~

Sunday, August 21, 2011

oh no..kulit kering vs bulan puasa,,


salam...
hye semua...

korang ade x rasa kulit jadi kering time bulan puasa nie...mesti ade kan2...
kalo yang kulit dah sedia perfect 2..bgus la..satu bonus bagi dye...x payah nak bimbang pasal kulit kering...
nak tahu nape kulit kita kering x kira bulan puasa atau pon tidak..
1. sebab puasa..kita ambil minuman time malam saje..dan kuantiti yang kita ambil sgt sedikit
berbanding bulan x puasa kan...huhu...
2. sebab cuaca skrng x menentu kejap panas kejap hujan...so kulit menjadi tidak seimbangg akibat faktor cuaca...
3.terdedah pada sinaran matahari yang agak lame...
4.bila membersihkan wajah menggosok terlalu kuat..sehingga bole meyebabkan lembapan terhakis...

kalo macam kulit aku nie..bila2masa bole jadi kering...so nak thu aku wat ape...jom bace

kalo bulan2 puasa nie..aku lebih penting kan air...aku minum air kosong banyak..lebih dari satu botol air mineral yang besar 2...kalo time keje malam..bole la hentam minum air byk sebab x tido kan...sampai x kire la pg toilet bape kali..x per janji ambil air mencukupi... aku selalu beli air mineral yang 1.5 liter...minum sampai hbs...air penting sgt..untuk memastikan kulit sentiasa kekal lembap..

kalo pasal produk.. aku cuci wajah dengan pembersih yang lembut..lepas 2 aku pakai toner..then penting pakai pelembab..pilih pelembap yang sesuai dengan kulit...untuk mengelak iritasi pada
kulit..kalo waktu siang pilih pelembab yang mengadungi SPF 20 atau 25 keatas..untuk mengelak kulit terlalu terdedah pada matahari...malam pakai pelembap yang sesuai dengan wajah..

jgn mandi atau bersihkan wajah dengan air panas...just guna air yang suam2 kuku...untuk mencuci,,sebab bila guna air terlalu panas dan menggosok muka dengan kuat.bolee menyembabkan lembapan kulit terhakis...

pakai la masker seminggu sekali...kalo aku aku guna masker susu dan putih telur..untk mengekalkan kelembutan dan mencerahkan kulit serta memberi lembpan pada kulit..
kalo bole ambil makanan yang tinggi vitamin...seperti buah-buahan...

kalo nak kulit cantik...jaga la kulit dan belai kulit supaya selalu shat dan lembap...

sekian....peace..~



No comments:

Post a Comment